Training oplossingsgericht in gesprek op school

Persoon A: Ik denk dat het voor dit kind goed is om meer verrijking te krijgen in de klas.

Persoon B: Nou… Hij doet nu niet zoveel en zijn cijfers zijn niet zo goed. Dus ik zie geen noodzaak voor verrijking.

Persoon A: Maar dat is onderpresteren. Ik zie juist dat hij met verrijking meer gemotiveerd raakt.

Persoon B: Ik wil graag eerst zien dat het gewone werk hem beter afgaat, voordat we gaan verrijken.

 

Herkenbaar? Hier kunnen we veel verschillende scenario’s van maken, waarin het op de loer ligt om tegenover elkaar te komen staan. Dit soort gesprekken kunnen uitdraaien op een welles-nietes-discussie waarin betrokkenen met lege handen en frustraties achterblijven. Dat kan ook anders! Er zijn vaardigheden te leren waardoor je uit deze dynamiek komt. Je leert hierdoor anders te luisteren in een lastig gesprek, waardoor nieuwe mogelijkheden en handvatten ontstaan. Opeens staan jullie niet meer tegenover elkaar, maar werken jullie aan een gezamenlijk doel. Je hoeft geen communicatiedeskundige of levenslustige optimist te zijn om dit te leren. Binnen deze training leren we je praktische handvatten om oplossingsgericht om te gaan met schoolgesprekken.

 

Voor wie?

Deze training is geschikt voor ouders en professionals die regelmatig gesprekken met scholen voeren. Natuurlijk is de rol van ouder anders dan die van een professional, maar omdat we met vaardigheden werken die iedereen kan aanleren, willen we graag de training openstellen voor verschillende rollen om de tafel. Ook intern begeleiders, orthopedagogen, coaches, psychologen, talentbegeleiders en onderwijsconsulenten zijn welkom!

 

Waarom?

Omdat kinderen uiteindelijk tussen volwassenen in komen te staan die ruzie hebben over onderwijs en dat is nooit iemands bedoeling. Door te leren hoe je anders communiceert, kun je op een verbindende en praktisch toepasbare manier tot onderwijsinterventies komen waar veel kinderen baat bij hebben. Maatwerk klinkt dan minder eng en partijen kunnen beter samenwerken.

 

Doelen

  1. Je hebt inzicht in de dynamiek tijdens schoolgesprekken die een impasse veroorzaakt.
  2. Je kunt strategisch luisteren naar hoe partijen in een schoolgesprek praten over kansen, risico’s, aarzelingen en behoeften.
  3. Je kunt planmatig omgaan met ‘de vraag achter de vraag’.
  4. Je kunt behoeften destilleren uit aarzelingen van mensen, zodat jullie samen tot oplossingen komen.
  5. Je kunt vanuit een planmatige aanpak doelen stellen, afspraken maken met de betrokkenen en evalueren.

 

Wat?

Vrijdag 9 juni 2023 van 13:00 tot 16:30

De training bestaat uit verschillende oefeningen, veel voorbeelden en praktijkgerichte uitleg. Geen uitgebreide theoretische modellen, maar doen, ervaren en spiegelen.
De training vindt plaats in onze praktijk te Peppelkade 46, Houten. Koffie, thee en wat lekkers zijn inbegrepen. Minimaal 6 deelnemers, maximaal 12.

De kosten bedragen €150,- excl BTW (€181,50 incl BTW).

Aanmeldingen en vragen kunnen gemaild worden naar administratie@praktijkdeblik.nl