Psychologie

In de Talent van november 2019 is een artikel gepubliceerd waarin de masterscriptie van Judith Kertai wordt besproken, die samen met Geke Maes onderzoek heeft gedaan naar de verschillen in uitkomsten van de RAKIT-2 en WISC-V bij hoogbegaafde kinderen. Er is mij inmiddels meerdere keren gevraagd om...

Door: Rieke Brinkman, Foske de Kruijf en Lisanne van Nijnatten Toen mijn kinderen op school nog weinig passend onderwijs ontvingen, kwamen ze regelmatig gefrustreerd uit school. Ze kregen dan soms al een woedeaanval om iets heel kleins. Voor mij een duidelijk signaal dat ze niet lekker...

Ik fietste afgelopen dinsdag achter een moeder en haar dochter. Ik zag hoe de moeder haar dochter een beetje vooruit duwde terwijl ze fietste. De bekende hand achter de rug. Er stond best een sterke tegenwind, dus ik begreep het wel. De korte fietstocht naar...

In een eerder artikel beschreef ik de eerste indruk van de nieuwe WISC-V. Inmiddels heb ik hem meerdere keren afgenomen bij kinderen en kan ik meer vertellen over de praktische toepassing ervan bij hoogbegaafde kinderen. Specifiek ook voor de kinderen met een risico voor fors onderpresteren. Mijn...

Ik vind het zo grappig hoe oneliners gebruikt worden door mensen, ook door hoogbegaafde mensen. Een van die oneliners is ‘bij een regel uitleggen waarom dat zo is, dan doet hij het wel’. Ik snap het principe en ben het er helemaal mee eens, maar...

Sinds kort hebben we de WISC-V binnen, na de lange aanloop en anticipatie zijn de verwachtingen hoog gespannen. Binnenkort kan ik meer vertellen over onze ervaring in de praktijk met deze test, maar voor nu een eerste indruk. Verschillen WISC-III en WISC-V Gekeken naar de opzet van...

De laatste tijd zie ik steeds meer kinderen en jongeren die denken dat ze niks waard zijn. Depressieve gevoelens, faalangst, sociale angsten. Interessante gesprekken zijn het altijd! Hierin merk ik dat dergelijke problematiek sterk gerelateerd is aan onderpresteren. Dat lijkt me logisch. En inmiddels weten...

Als onderdeel van een project op een school in Lelystad had ik vorige week een gesprek met kinderen (groep 5 tm 8) over complimenten. Zij vertelden hierbij zoveel belangrijke inzichten die zij hadden over het geven en ontvangen van complimenten. Dat wil ik graag met...