Verrijken met ontwikkelingsmateriaal
Ik gaf laatst een korte lezing over hoogbegaafdheid als een soort stoomcursus over hoogbegaafdheid, op een hele scholingsdag voor de leerkrachten. Na mijn lezing kwam een workshopronde, waar ik een inspirerende workshop volgde van Slimmekleuters.nl door Maaike Blomsma over het verrijken met ontwikkelingsmateriaal in de kleuterklas. Praktisch en heel leuk om de praktijk van kleuterleerkrachten te zien. Binnen deze workshop heb ik samen met een groepje verschillende verrijkende opdrachten bedacht die ingezet kunnen worden met ontwikkelingsmateriaal dat vaak in de kleuterklas ligt. Deze deel ik graag met jullie, want ze zijn echt leuk en verrijkend! Dus ter inspiratie die verder reikt dan alleen deze workshop.
Puzzels
Maak zelf een makkelijke en een moeilijke puzzel met dezelfde hoeveelheid stukjes. (Kan bijvoorbeeld met geknipte stukjes papier of geplakte plaatjes op hout/duplo)
Neem 1 puzzelstukje en teken dan het hele plaatje af.
Pak alle puzzels van de klas en leg deze op de gang neer van makkelijk naar moeilijk. Wat maakt een puzzel makkelijk of moeilijk?
Maak van ongeveer hetzelfde plaatje drie puzzels in oplopende moeilijkheidsgraad.
Memoryspel. Leg alle puzzelstukjes op z’n kop. Ieder mag steeds één stukje pakken. Past deze op de puzzel? Zo ja, dan mag je hem neerleggen. Zo nee, dan moet je hem weer op z’n kop leggen. Turf samen hoeveel pogingen ieder nodig heeft om de puzzel te leggen.
Prentenboeken
Teken een kaft van het boek met het einde van het verhaal erop. Wat zou er gebeuren als we op alle boeken een plaatje doen van het einde van het verhaal?
Hoe zou het tegenovergestelde van het verhaal zijn?
Hoe zou dit verhaal in de ruimte/een ander seizoen/een ander land zijn?
Wat gebeurt er met het verhaal als we de held en de slechterik omdraaien?
Bedenk een nieuw einde voor dit verhaal.
Logiblocks
Maak een zo hoog mogelijke toren. Daarna meten we hem op en maken er een foto van. Over een paar weken pakken we de foto erbij, kun je de toren dan nog hoger maken?
Maak een zo hoog mogelijke toren waarbij je alleen de driehoekjes en rondjes gebruikt.
Maak een bordspel van de blokken met opdrachten. Bij elke figuur bedenk je een opdracht (bijvoorbeeld springen, je neus aanraken). Speel met een dobbelsteen het spel en voer steeds de opdracht uit zodra je op een vakje komt. Wil je deze opdracht nog iets uitdagender maken? Bedenk dan ook opdrachten per kleur die gecombineerd kunnen worden met de vorm (bijvoorbeeld staand, springend, zittend). Als leerkracht wel even een regelkaart tekenen, als de kinderen dit niet zelf kunnen.
Maak een dominobaan van de Logiblocks.
Maak een kaartenhuis van de Logiblocks.
Strijkkralen
Maak een kaart voor de andere kinderen waarin één kleur één keer voorkomt, twee kleuren twee keer, drie kleuren drie keer, etc….
Maak een kaart voor andere kinderen met een plaatje dat je zelf bedenkt. Maak daar een legenda bij waarin de kleuren gewisseld zijn. Rood=blauw, roze=geel, geel=paars etc… Hoe ziet het plaatje er dan uit?
Enne, waarom zouden deze alleen voor kleuters zijn? Natuurlijk ook leuk voor thuis en andere klassen!
Geen reactie's