Romi Saarloos, MSc.

Van jongs af aan ben ik geïnteresseerd in hoe kinderen leren en zich ontwikkelen. Ik heb altijd al geweten dat ik met kinderen wilde werken, maar op wat voor manier was me nog niet direct duidelijk. Pas tijdens mijn opleiding tot basisschoolleerkracht ontdekte ik waar mijn specifieke interessegebied lag: kinderen met een hulpvraag.

IMG_4440

Tijdens de verschillende stages heb ik meerdere malen kinderen met uiteenlopende hulpvragen in de klas gehad, waaronder ook hoogbegaafde kinderen. Ik merkte bij een van deze hoogbegaafde kinderen dat hij afhaakte in de klas. Ik heb mijn uiterste best gedaan om een verschil te maken en de leerling intrinsiek te motiveren en extra uit te dagen. Toch bleef ik het gevoel houden dat ik beter had kunnen helpen als ik hem meer had begrepen. Dit gevoel had ik overigens ook bij sommige andere kinderen die ik tijdens een stage in mijn klas gehad heb. Het is dé reden waarom ik besloot door te studeren tot orthopedagoog. Ik wil kinderen zien, begrijpen, onderzoeken en proberen zo goed mogelijk te helpen.

 

Mijn ervaringen met hoogbegaafde leerlingen in de klas zijn me sterk bijgebleven en hebben ertoe geleid dat ik met veel enthousiasme me verder op dit gebied ontwikkel.

 

In chronologische volgorde was ik: 

  • Pedagogisch medewerker BSO bij Kinderopvang de Boerderij.
  • Leraar i.o. op de Torenpleinschool in Vleuten.
  • Pedagogisch medewerkster bij Kinderdagverblijf Pippilotta.
  • Orthopedagoog i.o. bij Praktijk de Blik