Kim Wissink, MSc.

Al van jongs af aan wist ik dat ik met kinderen wilde werken, specifiek: dat ik kinderen wilde helpen. Op wat voor manier was nog niet duidelijk, maar een studie kiezen rondom kinderen was voor mij vanzelfsprekend. Eerst probeerde ik twee hbo studies. Tijdens deze studies viel het mij op dat het thema hoogbegaafdheid geen enkele keer aan bod kwam. Dat vond ik vreemd: deze kinderen hebben toch net zo goed aandacht nodig? Ik besloot stages te doen waar ik met hoogbegaafdheid te maken zou krijgen en hier merkte ik hoe leuk ik de kinderen vond.

de Blik low res-0206987

Tegelijkertijd zag ik dat alles zeker niet vanzelf gaat en dat er nog veel vooroordelen rondom hoogbegaafdheid zijn. Ook wanneer ik nu in gesprek ben met hoogbegaafden hoor ik vaker dat hun schoolloopbaan niet ‘volgens het boekje’ is verlopen en dat er in de kindertijd behoefte was aan meer begeleiding en begrip dan ze hebben gekregen. Dit motiveerde mij om me tijdens mijn master orthopedagogiek te specialiseren in hoogbegaafdheid. Ik pluis graag samen met kinderen en ouders uit wie het kind is, wat er in diens hoofd omgaat en hoe we er met iedereen samen het beste van kunnen maken, waarbij ik het belangrijk vind om ook de input van het kind serieus te nemen. Binnen mijn stage bij Praktijk De Blik heb ik mogen ervaren hoe leuk het is om samen te puzzelen en kindgericht te kijken. Nu als afgestudeerde orthopedagoog neem ik deze ervaring mee om volwaardig anderen te kunnen helpen.

 

In chronologische volgorde was ik: 

  • Orthopedagoog bij Praktijk De Blik
  • Orthopedagoog i.o. bij Praktijk De Blik
  • Vrijwilliger observatie- en diagnostiekgroep bij Driestroom Locatie ‘t Hart
  • Vrijwilliger onderwijsondersteuning groep 6/7 bij basisschool DaVinci
  • Vrijwilliger peutergroep bij Peuterspeelzaal de Notendop
  • Stagiaire groep 3-4 bij SBO de Windroos
  • Stagiaire vroegbehandeling 3-5 jaar bij Dr. Leo Kannerhuis
  • Stagiaire groep 1-4 bij basisschool ’t Panorama